In clasa a patra, elevii isi aprofundeaza abilitatile in toate materiile, si se pregatesc pentru cealalta jumatate a scolii generale. Majoritatea elevilor de clasa a IV-a sunt inca, din punct de vedere al dezvoltarii, copii – se bucura si invata jucandu-se si prospera in medii calde si pline de viata. Cu toate acestea, continutul celor mai multe manuale scolare clasa 4 si programele de invatamant, imping elevii sa gandeasca, sa analizeze si sa invete in moduri mai sofisticate si mai bine structurate, decat au facut-o in clasele anterioare.
In clasa a IV-a, elevii invata cum sa gandeasca mai profund, sa creeze conexiuni noi, si sa inteleaga concepte mai complexe la toate subiectele. De asemenea, ei scriu cu claritate, flux si structura similara cu cea a eseurilor traditionale. Elevii de clasa a 4-a sunt incurajati sa fie mai independenti in felul in care invata, si sa depinda mai putin de indrumarile profesorului lor. Ei cerceteaza, planifica si isi revizuiesc mai mult munca singuri, invatand astfel sa se autoevalueze pentru tot parcusul vietii.
Elevii vor folosi manuale clasa 4, carti de referinta si internetul pentru a gasi informatiile de care au nevoie pentru rezolvarea temelor. Matematica, carti clasa 4 de lectura si alte subiecte vor fi mai dificile, la fel si temele pentru acasa, care pot dura pana la o ora sau mai multe in fiecare seara. In plus, elevii de clasa a IV-a trebuie sa se pregateasca pentru tranzitia in clasa a 5-a. Acesta este momentul in care parintii trebuie sa se asigure ca elevii lucreaza la capacitatea lor de concentrare, organizare si prioritizare – abilitati de care vor avea nevoie atunci cand trec in clasele superioare, unde elevii trebuie sa lucreze mai independent si sa isi asume mai multa responsabilitate pentru ei insisi.
Aptitudini sociale ale elevilor de clasa a IV-a
Dezvoltarea sociala este o parte importanta a cresterii, in special in anii de varsta scolara. Elevul de clasa a 4-a va simti nevoia sa faca urmatoarele lucruri:
- Sa isi formeze un grup de prieteni. Preferintele de prietenie pot deveni mai pronuntate in clasa a IV-a. Dezavantajul acestui lucru poate fi formarea de grupuri, in special in cazul fetelor; si etichetarea altora.
- Sa-si asume mai multa responsabilitate pentru organizarea si prioritizarea activitatilor. Daca elevul are nevoie de ajutor pentru aceste abilitati, acum este momentul in care se pot lua masuri, pentru ca in clasa a V-a va fi nevoie de mai multa auto-disciplina.
- Sa fie mai empatic atunci cand isi exprima preferintele.
- Sa demonstreze mai multa competitivitate cu semenii.
Cititul si scrisul
O mare parte din programa de lectura de clasa a IV-a ii invata pe elevi sa analizeze cartile citite. In loc sa inteleaga doar subiectul dintr-un text, elevii sunt incurajati sa se gandeasca la mesaje si la modul in care se raporteaza cartile la propriile lor vieti. De asemenea, ei compara textele intre ele si realizeaza conexiuni atat in cadrul unui text, cat si intre mai multe texte. Pe scurt, elevii incep sa invete cum sa gandeasca si sa vorbeasca despre un text pentru a gasi semnificatii si mesaje mai profunde. Acest lucru se realizeaza atat cu textele pe care elevii le citesc independent, cat si cu cele citite de intreaga clasa sau grupuri mai mici de elevi.
Acum, elevul de clasa a 4-a este un cititor si un scriitor priceput. O mare parte din programa de clasa a IV-a se concentreaza pe dezvoltarea scrisului care are claritate si structura, si care foloseste motive, fapte si detalii pentru a sustine si consolida argumentele. Elevii sunt invatati sa-si organizeze scrisul, sa exprime idei, sa creeze conexiuni si sa ofere detalii si emotii atunci cand este cazul.