In ajunul ceremoniei de deschidere, Jocurile Olimpice 2024 au fost marcate de o noua controversa. Comunitatea stiintifica este revoltata cu privire la alegerea masinii oficiale. O scrisoare deschisa a fost trimisa Comitetului Olimpic in urma cu cateva saptamani.
Se pregateste o noua furtuna cu privire la Jocurile Olimpice din 2024. De data aceasta, masina oficiala a evenimentului este cea care provoaca controverse. Toyota Mirai, sedanul alimentat cu hidrogen ales ca vehicul oficial, a starnit furia mai multor oameni de stiinta, care au trimis o scrisoare deschisa Comitetului Olimpic. Acest lucru a relansat dezbaterea privind viitorul energiei in sectorul automobilelor.
Toyota, fidela strategiei sale multi-energie, intentioneaza sa utilizeze nu mai putin de 500 de vehicule Mirai in timpul Jocurilor Olimpice. Acest sedan, un pionier al mobilitatii pe baza de hidrogen, are o autonomie impresionanta de 1 000 km si poate fi reincarcat ultra-rapid in doar 5 minute. Insa in spatele acestor cifre tentante se ascunde o realitate mai complexa, care divizeaza deopotriva expertii si producatorii.
„Promovarea unei masini alimentate cu hidrogen este in contradictie, din punct de vedere stiintific, cu obiectivele mondiale privind emisiile de CO2” si va „afecta imaginea Jocurilor”, abordeaza grupul de oameni de stiinta in scrisoarea lor deschisa.
Hidrogenul: solutie miraculoasa sau inselaciune ecologica?
Criticii modelului Mirai semnaleaza mai multe aspecte problematice. In primul rand, eficienta sa energetica: vehiculele ecologice alimentate cu hidrogen necesita de trei ori mai multa energie pentru a functiona decat omologii lor electrici. In al doilea rand, costurile de functionare ar fi mult mai mari. In sfarsit, si poate cel mai ingrijorator, productia de hidrogen „verde” ramane marginala, majoritatea provenind inca din combustibili fosili.
Aceste argumente sunt ecoul unui studiu recent care critica angajamentele luate de producatorii auto in ceea ce priveste schimbarile climatice. Toyota a fost acuzata ca incetineste tranzitia catre vehiculele electrice. Paradoxal, gigantul japonez este varful de lance al hidrogenului, prezentandu-l ca o alternativa credibila. Cu toate acestea, mai recent, compania japoneza a anuntat ca adopta o abordare mai serioasa a vehiculelor electrice.
Asadar, hidrogenul este o solutie miraculoasa sau un esec previzibil? In Franta, proiecte inovatoare precum viitorul automobil pe hidrogen al companiei Alpine, programat pentru 2026, ofera perspective interesante. Aceasta abordare ar permite reconcilierea reducerii emisiilor poluante cu pastrarea motoarelor cu combustie interna, atat de dragi inimii puristilor auto. BMW se indreapta, de asemenea, in aceasta directie, cu un iX5 alimentat cu hidrogen pe masa de desen. Insa proiectele pe hidrogen sunt inca rare, din cauza infrastructurii limitate si a lipsei surselor cu adevarat curate de hidrogen.
In fata controversei, Toyota ramane inflexibila. Producatorul a promis ca cele 500 de automobile Mirai de la Jocurile Olimpice vor fi alimentate exclusiv cu hidrogen regenerabil, furnizat de Air Liquide. Aceasta promisiune ii convinge cu greu pe oamenii de stiinta, care indeamna Toyota sa opteze pentru vehicule pur electrice sau, cel putin, sa nu mai promoveze aceasta tehnologie controversata.
Sursa: https://www.presse-citron.net/jo-2024-pourquoi-la-voiture-officielle-de-toyota-fait-polemique/