A trecut un an de când Facebook și-a schimbat numele în Meta și anunță răspicat că își propune să construiască o lume virtuală 3D ce poartă denumirea de Metavers. Facebook nu este însă singura companie cu astfel de ambiții și care depune eforturi în acest sens.
Metaversul reprezintă un mediu digital unde oamenii interacționează sub forma de avataruri și pot efectua diverse activități, atât distractive dar și educative. Avansul tehnologic va permite ca aceste avataruri să arate cât mai aproape de realitate.
Pentru ca acest proiect să funcționeze este însă nevoie de un metavers global. Facebook nu poate avea un monopol, la fel cum nicio altă companie nu poate face acest lucru. Este nevoie de negocieri și standardizări între companii, pentru ca mediul să ruleze fluent.
În primă fază, Metaversul a fost o idee vehiculată adesea în industria de gaming. Totuși, reprezentanții mai multor companii, printre care și Meta, au transmis că văd aplicațiile de VR adesea folosite și în timpul muncii. Spre exemplu, companiile ar putea să efectueze întâlniri în metavers, să organizeze prezentări și să jongleze cu produse virtuale în aceeași cameră, indiferent unde se află participanții.
În ultimele luni, reprezentanții mai multor companii au anunțat că aplicațiile din lumile virtuale vor putea fi accesate și fără folosirea unor ochelari speciali VR, inclusiv de pe computere și de pe dispozitive mobile. Totuși, în acest caz calitatea nu va mai fi aceeași, ci mai degrabă una low cost.
Ce poți face cu avatarurile
Avatarurile sunt elemente cheie în metavers. Ele sunt o reprezentare 3D a utilizatorului, motiv pentru care numeroase firme și-au manifestat deja intenția de a vinde adidași virtuali ori haine virtuale, în așa fel încât avatarurile să arate foarte bine. Practic, utilizatorii își vor putea îmbrăca avatarurile așa cum se îmbrăcă în viața de zi cu zi.
Iar în metavers, cu avatarurile respective, utilizatorii vor putea ajunge în baruri, cluburi, la concerte ori vor putea explora diverse locuri ale lumii, cât timp acestea sunt create de dezvoltatori și au o grafică reușită.
Facebook (Meta) este compania care investește cel mai mult în acest proiect, iar în ultimul an a făcut numeroase lansări de căști VR și de realitate augmentată. Ultimul gadget se numește Quest Pro și are un preț de 1.800 de euro. Grafica a fost îmbunătățită, însă în continuare mai sunt multe de rezolvat, potrivit HotNews.
VR-ul în lumea jocurilor
Lumile virtuale sunt accesate zilnic de zeci de milioane de oameni prin intermediul unor jocuri foarte populare, precum Roblox și Fortnite. În cazul Roblox, jucătorii pot lua parte la concerte, petreceri de aniversare ori prezentări de modă. Mai mult, prin intermediul monedei virtuale Robux pot fi achiziționate articole digitale, de la pălării până la baloane cu aer cald. Acest joc are peste 50 de milioane pe zi, iar compania are o capitalizare de piață de 25 de miliarde de dolari.
O situație similară o întâlnim și în cazul Fortnite, un joc dezvoltat de Epic Games, care i-a adus companiei venituri de peste 9 miliarde de dolari în primii doi ani. Jocul s-a dezvoltat intens în ultimii ani și este, practic, exemplul unui metavers.
Inclusiv în industria de jocuri de noroc se fac progrese în acest sens, existând ambiții clare pentru dezvoltarea unor produse care să conțină și partea de VR. În acest moment, oamenii au posibilitatea să se distreze la pariuri virtuale. Acestea sunt niște simulări 3D ale unor jocuri precum fotbal, baschet sau tenis. De asemenea, utilizatorii au posibilitatea să încerce și curse de cai și curse de câini. Toate acestea sunt niște simulări, iar avantajul lor este că rulează non-stop, astfel că utilizatorii nu mai trebuie să aștepte evenimente din viața reală. În schimb, ei au parte de statistici și numeroase posibilități de pariere.