Diabet: cat de des ar trebui sa consumi feculenti?

Daca ai diabet de tip 2, iti poti reduce nivelul de zahar din sange schimbandu-ti obiceiurile alimentare si pierzand putin in greutate. Ce rol ar trebui sa joace feculentii in regimul tau alimentar? Raspunsul la aceasta intrebare mai jos.

Ce este diabetul?

Diabetul este o boala cronica caracterizata de un exces de zahar in sange (hiperglicemie). Exista doua tipuri de diabet: diabetul de tip 1, care se datoreaza unei productii insuficiente de insulina de catre pancreas, si diabetul de tip 2, care este legat de o utilizare deficitara a insulinei de catre pancreas. Diabetul apare atunci cand nivelul glicemiei pe stomacul gol este mai mare sau egal cu 1,26 g/l sau 7 mmol/l la doua teste succesive. Practic, in conditii normale, atunci cand nivelul de zahar din sange creste, pancreasul produce insulina pentru a readuce nivelul de zahar la normal. In cazul diabetului, zaharul se acumuleaza in sange, provocand hiperglicemie. Intrucat aceasta boala este foarte mult influentata de stilul de viata, este posibil sa o controlam, cel putin in parte, prin modificarea stilului de viata conform specialistilor.

Citeste si:  De ce este atat de important sa bem apa?

Care este lista feculentilor?

Din familia amidonului fac parte cerealele sau alimentele de origine cerealiera (orez, paste fainoase, semola, porumb, faina, paine, grau, quinoa, tarate de grau etc.), legumele (fasole, fasole alba, naut, linte, mazare, fasole boabe etc.) si tuberculii (cartofi, manioc, igname).

Ce tip de feculenti ar trebui sa aleg daca am diabet?

Se face o distinctie intre alimentele bogate in amidon care sunt absorbite rapid si cele care sunt absorbite lent. Digestia acestora depinde foarte mult de microbiota fiecarei persoane si de ceea ce cauta. „Daca ai diabet, este indicat sa alegi alimentele bogate in amidon cu absorbtie lenta, motiv pentru care evitam fainurile albe, care au un indice glicemic ridicat, ceea ce inseamna ca ridica rapid nivelul de zahar din sange”, ne sfatuiesc medicii endocrinologi.

Este mai bine sa alegem fainurile integrale sau semipreparate, deoarece acestea contin mai multe fibre, vitamine si minerale. Fibrele joaca un rol vital pentru sanatate, in special pentru diabetici, deoarece incetinesc absorbtia zaharurilor de catre organism, ajutand astfel la reglarea nivelului de zahar din sange. De asemenea, ajuta la reducerea absorbtiei grasimilor, scazand astfel colesterolul. In cele din urma, fibrele sunt foarte satisfacatoare, astfel incat te poti simti satul pana la urmatoarea masa si eviti gustarile.

Citeste si:  Cum puteți obține un gazon frumos și sănătos pe tot parcursul anului?

Cat de des ar trebui sa consumi feculenti daca ai diabet?

Alimentele bogate in amidon reprezinta 50% din aportul alimentar al tuturor oamenilor, inclusiv al diabeticilor. Alimentele bogate in amidon ajuta la umplerea intervalului dintre doua mese si previn pofta de mancare; ele reprezinta principala noastra sursa de energie si sunt esentiale pentru buna functionare a celulelor noastre. Spre deosebire de alimentele zaharoase, alimentele bogate in amidon furnizeaza treptat energie organismului. Potrivit specialistilor, fainoasele ar trebui sa fie consumate la fiecare masa de catre toata lumea, inclusiv de catre diabetici.

Cu toate acestea, ideea nu este de a manca o farfurie mare de paste cu unt, branza Gruyère si sos de rosii! Este mai bine sa compui o farfurie echilibrata cu 1/4 de amidon, 1/4 de proteine animale si vegetale si jumatate de legume. Si asta este valabil atat pentru pranz, cat si pentru cina.

Pentru ca, contrar credintei populare, consumul  dealimente bogate in amidon seara nu ingrasa daca il pastrati rezonabil. Inca o data, scopul alimentelor bogate in amidon este de a oferi organismului energia de care are nevoie pentru a functiona si de a evita poftele. Cu alte cuvinte, totul este o chestiune de cantitate. Practic, alimentele bogate in amidon ar trebui sa fie prezente la fiecare masa, dar acestea trebuie combinate cu proteine si legume.